Img
Πρώιμη παρέμβαση

Το Πρόγραμμα Πρώιμης Εκπαιδευτικής και Θεραπευτικής Παρέμβασης απευθύνεται σε παιδιά από 24 μηνών έως 5 ετών που παρουσιάζουν κινητικές, αισθητηριακές και αναπτυξιακές διαταραχές

Στόχος της πρώιμης παρέμβασης είναι να εντοπίσει τους αναπτυξιακούς τομείς στους οποίους μπορεί να υπολείπεται ένα παιδί ώστε στη συνέχεια, μέσω του κατάλληλου θεραπευτικού προγράμματος, να ενισχύσει στοχευμένα τις υπάρχουσες και εμφανιζόμενες ικανότητες, ελαχιστοποιώντας έτσι την αναπτυξιακή καθυστέρηση.

Σε ποια παιδιά απευθύνεται;

Τα παιδιά τα οποία μπορούν να ωφεληθούν από τις υπηρεσίες της Πρώιμης Παρέμβασης

  1. Παιδιά που εμφανίζουν καταστάσεις με σαφή επίπτωση στη νευρολογική και κατ’ επέκταση, ψυχοκινητική τους εξέλιξη, όπως είναι η Εγκεφαλική Παράλυση κάποια γενετικά σύνδρομα ή οι μυοπάθειες
  2. Παιδιά με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης νευροαναπτυξιακών προβλημάτων λόγω οργανικών ή βιολογικών συνθηκών κατά την πρώτη νεογνική ηλικία, όπως είναι η προωρότητα και η μακρά παραμονή στη Μονάδα Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών (Μ.Ε.Ν.Ν.).
  3. Παιδιά που προέρχονται από φτωχό ψυχοκοινωνικό περιβάλλον τα οποία στερούνται κατάλληλων ερεθισμάτων.
  4. Παιδιά με καθυστέρηση στα ορόσημα της αδρής κίνησης όπως η καθιστή θέση, το μπουσούλισμα και η βάδιση
  5. Παιδιά με καθυστέρηση στα ορόσημα της λεπτής κίνησης η οποία μπορεί να εκδηλωθεί με δυσκολία στη σύλληψη ή τον συντονισμό κατά το παιχνίδι
  6. Παιδιά με δυσκολίες στην επεξεργασία αισθητηριακών ερεθισμάτων η οποία μπορεί να εκδηλωθεί με υπερ-ευαισθησία ή υπο-ευαισθησία στην αφή, τους ήχους ή την κίνηση.

Προνήπιο – Νηπιαγωγείο 

Βασικός σκοπός της παιδαγωγικής παρέμβασης είναι η κατάρτιση εξατομικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, προσαρμοσμένα στις ιδιαίτερες ικανότητες, στις ανάγκες και στα ενδιαφέροντα του κάθε παιδιού. Αυτά έχουν στόχο:

  • την ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών στο γνωστικό, εννοιολογικό, ψυχοκινητικό και ψυχοσυναισθηματικό τομέα,
  • την καλλιέργεια δεξιοτήτων σχολικής ετοιμότητας και
  • την κοινωνική ένταξη

Οι μέθοδοι που εφαρμόζονται για την υλοποίηση των  παιδαγωγικών στόχων είναι:

  • Ολοκληρωμένη προσέγγιση
  • Βιωματική Μάθηση
  • Πολυαισθητηριακή Προσέγγιση

Πλεονεκτήματα Πρώιμης Παρέμβασης    

Η πρώιμη παρέμβαση έχει αποδειχτεί ότι επηρεάζει με το θετικότερο τρόπο τα παιδιά με αναπηρία και τις οικογένειές τους. Η θετική της επίδραση βασίζεται στο γεγονός  της έγκαιρης αξιοποίησης των υπαρχουσών δεξιοτήτων των παιδιών, αλλά και των νευροαναπτυξιακών ευκαιριών στα πρώιμα χρόνια του παιδιού.

Τα προγράμματα λοιπόν πρώιμης παρέμβασης αφορούν την οικογένεια ως σύνολο, καθώς ο θεραπευτικός σχεδιασμός αφορά τη στάση της στο πρόβλημα και τις προσαρμογές που θα αναπτύξει, έτσι ώστε να φτάσει το παιδί στη μεγαλύτερη δυνατή αυτονομία αλλά και η οικογένεια να βιώνει συνολικά την αλλαγή.

Ο έγκαιρος εντοπισμός των δυσκολιών και η πρώιμη παρέμβαση έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τις μαθησιακές αδυναμίες και τα προβλήματα συμπεριφοράς, βελτιώνει την κοινωνικοποίηση και εξασφαλίζει στα παιδιά με κινητικές και αναπτυξιακές δυσκολίες, καλύτερη ποιότητα ζωής. Τα παιδιά γίνονται πιο λειτουργικά μέσα από την εκπαίδευση και εντάσσονται ομαλότερα στο κοινωνικό και σχολικό πλαίσιο. Η εργοθεραπεία παρεμβαίνει συνήθως πριν την λογοθεραπεία δηλαδή πριν από τα 3 έτη, σε παιδιά με διαταραχές λόγου και επικοινωνίας, υπερκινητικότητας, διάσπασης προσοχής και δυσκολίας στο λειτουργικό παιχνίδι. Ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις παιδιών ενδύκνειται παράλληλα η έναρξη λογοθεραπείας, σε ένα μικτό θεραπευτικό σχήμα, που λειτουργεί πιο αποτελεσματικά και συμπληρωματικά με σκοπό την ενίσχυση της εξωλεκτικής επικοινωνίας (βλεμματική επαφή, δείξιμο με το δείκτη του χεριού, κοινωνική ανταπόκριση, συνδυασμένη προσοχή), την αλληλεπίδραση στο παιχνίδι, την μείωση της υπερκινητικότητας, την αύξηση της συγκέντρωσης και τέλος την οργάνωση του σώματος, της σκέψης και της γνώσης ώστε να μπορούν να περάσουν στην πολύπλοκη και πολύ οργανωμένη δράση που είναι ο λόγος.

Το πρόγραμμα εξατομικευμένης πρώιμης παρέμβασης πραγματοποιείται απο Δευτέρα εως Παρασκευή απο τις 09.00-13.00 όπου και πραγματοποιουνται συνεδρίες λογοθεραπείας, εργοθεραπείας και ψυχοθεραπείας σε ηλικίες παιδιών απο 18 μηνών έως 3.5 ετών.

img